Je huis verkopen? Met een vastgoedmakelaar doe je dat zonder kopzorgen.

De kogel is door de kerk: je gaat verhuizen. Dat wil ook zeggen dat je huidige woning op de vastgoedmarkt komt. Wil je je woning verkopen, komt daar heel wat bij kijken. In deze blog lees je welke stappen je onderneemt om je huis te koop te zetten, welke documenten je verplicht bent aan te vragen, en hoe een vastgoedmakelaar zoals Credofin dat allemaal vergemakkelijkt.

Je huis verkopen via een makelaar: enkel voordelen!

Vastgoedmakelaars bewijzen op verschillende vlakken hun nut. Ze kennen de markt in de streek als hun broekzak. In tijden waarin de vraag groter is dan het aanbod weten ze precies welke prijszetting je best hanteert. Omdat ze niet aan hun proefstuk toe zijn, kunnen ze de vergelijking maken met andere panden in hun portfolio. Ze zorgen voor een nauwkeurige waardebepaling op basis van de kwaliteiten van je huis, de locatie en de recente verkoopprijzen van vergelijkbare panden in de buurt.

Makelaars starten ook nooit van nul: ze hebben een groot netwerk van potentiële kopers. In die database staat ook naar welk type woning iemand op zoek is, in welke prijsklasse hun zoektocht valt, en op welke termijn ze willen verhuizen. Hierdoor hebben ze direct potentiële kopers in hun vizier. Van zodra je pand verkoopsklaar is, beginnen ze te bellen en afspraken te verzamelen met mensen die op zoek zijn naar een woning zoals de jouwe.

Ze helpen je daarnaast met de volledige administratie die bij het verkopen van je huis komt kijken. Dankzij een diepgaande juridische opleiding, regelmatige bijscholingen en specifieke ervaring weten ze je precies te zeggen welke wettelijke regels je moet volgen. Ze besparen je dus niet enkel tijd maar geven je ook de zekerheid dat de verkoop van je huis volgens de letter van de wet verloopt.

Als laatste weet een vastgoedprofessional perfect wat een koper belangrijk vindt. Die vertalen ze onmiddellijk in de troeven van jouw huis. In advertenties op vastgoedsites zoals Immoweb of Zimmo, in online marketingcampagnes, nieuwsbrieven… In geen tijd hebben ze je woning volgens de wettelijke bepalingen geadverteerd en de grootste kwaliteiten ervan in de verf gezet.


Een huis verkopen: iets voor professionals

Omdat het verkopen van een woning best complex is en potentiële kopers heel wat eisen hebben, kiezen veel Vlamingen voor een makelaar. Daarvoor hebben ze vele goede redenen. Als we onze klanten vragen waarom ze voor Credofin als vastgoedmakelaar kozen, krijgen we onder andere deze antwoorden:
  • Verkopers hebben naast hun gezin, job en hobby's geen tijd om zelf bezoekdagen te regelen, laat staan om de nodige documenten aan te vragen.
  • Ze weten niet waar ze hun huis best te koop zetten en rekenen hiervoor op het advies van hun makelaar.
  • Ze willen een correcte prijs voor de woning waarin ze zoveel mooie momenten hebben meegemaakt en willen een betrouwbare schatting.
  • Ze zoeken betrouwbaar advies over een vlotte verkoop van hun huidige woning zodat ze snel aan hun nieuwe hoofdstuk kunnen beginnen.
  • Ze laten het maken van foto’s, schrijven van advertenties en andere marketingacties liever over aan een professional.
  • Ze rekenen liever op juridisch advies van een vakspecialist dan zelf tijd te besteden om de recente wetgeving uit te pluizen.

Credofin helpt je van de eerste tot de laatste stap in het verkoopproces. Reken op onze kennis van de markt in de ruime regio rond Lievegem om je huis snel en zonder zorgen te verkopen aan een correcte prijs.

Maak een afspraak.


“Inge van Credofin is een bekwame vakvrouw met duidelijke en vlotte communicatie.”
Patrick N.



“Goede communicatie, goed bereikbaar, professioneel en altijd vriendelijk!”
Martine V.



“Credofin werkt heel efficiënt. Vlotte service en heel behulpzaam.”
Jeffrey S.




De papiermolen om je huis te koop te zetten

Je makelaar loodst je door de wettelijke en administratieve verplichtingen die de verkoop van je woning met zich meebrengt. Specifiek gaat het om maar liefst 11 documenten en certificaten.
Dit zijn ze:

Een authentieke eigendomstitel
Een hele mond vol om te zeggen dat je een bewijs moet hebben dat je de rechtmatige eigenaar van de woning bent die je wil verkopen. Dat kan gaan om een aankoopakte of een schenkingsakte. Je makelaar vraagt dit document voor je op.
Keuringsattest van de elektrische installatie
Op dit attest staat of de elektrische installatie van je woning conform de normen is. Zo’n attest hoeft bij verkoop niet positief te zijn. Met een negatief attest kan je zeker je woning verkopen. De potentiële koper weet dan wel dat hij budget moet uittrekken om de elektrische installatie in orde te brengen én te laten herkeuren. Elk erkend controleorganisme mag zo’n keuring doen en attesten uitvaardigen. Je vindt de lijst van erkende organisaties op de website van de Vlaamse en Federale Overheid. Ga je in zee met Credofin, handelen zij dit voor jou af.
Bodemattest
Een bodemattest geeft de potentiële koper inzicht in de verontreinigingsgraad van de grond waarop je woning staat. Je leest erop af of een grond verontreinigd is of niet. Soms zijn bodemattesten ook blanco. Dat wil zeggen dat er geen gegevens voorhanden zijn. Je Credofin-makelaar zal het attest voor je aanvragen bij OVAM, de Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij. Heb je een bodemattest dat is gebruikt voor een eerdere verkoop van de woning? Dan is het attest niet langer geldig. Meer info over bodemattesten vind je op de website van de Vlaamse overheid of vraag meer info bij Credofin Vastgoed.
Asbestattest
Er was bij de lancering heel veel om te doen maar sinds 23 november 2022 is het asbestattest verplicht voor elke verkoop van onroerende goederen. Tenminste, voor gebouwen die gebouwd of verbouwd zijn voor 2001. Het gebruik van asbesthoudende bouwmaterialen is toen namelijk verboden.
Wat staat er in zo’n asbestattest? Eigenlijk is het een conclusie van een asbestinventarisatie van een gebouw. Een gecertificeerd asbestdeskundige maakt die inventarisatie op tijdens een bezoek aan je woning. Een lijst van erkende asbestdeskundigen is beschikbaar op de website van de OVAM of laat Credofin je adviseren.
Diezelfde deskundige bezorgt je het asbestattest, opgemaakt door de OVAM op basis van de inventarisatie. Zit er asbest in de woning, is het asbestattest 10 jaar geldig of tot het moment een recenter document wordt opgesteld. Een potentiële koper weet zo of er asbesthoudende materialen in het gebouw zitten, wat de staat ervan is, en hoe ze dit veilig beheren of verwijderen.
Certificaat voor de stookolietank
Verwarm je je woning met mazout, moet de stookolietank voldoen aan wettelijke bepalingen. Die zorgen ervoor dat de bodem niet verontreinigd wordt door de stookolie. Voor je je huis mag verkopen, moet de (bovengrondse of ondergrondse) stookolietank geïnspecteerd worden. Na controle ontvang je een certificaat dat je nodig hebt om je pand te verkopen.
Er bestaat een lijst van erkende “technici stookolietanks” of milieudeskundigen, eveneens te raadplegen via de website van de Vlaamse overheid. Heb je vragen over dit certificaat? Je vastgoedmakelaar bij Credofin staat je bij!
Energieprestatiecertificaat (EPC)
Met de hoge energieprijzen van de laatste jaren in het achterhoofd, kijken potentiële kopers snel naar de EPC-waarde van een woning. Die waarde geeft namelijk de energiezuinigheid van een gebouw weer.
Als verkoper ben je niet enkel verplicht om een VEKA (Vlaams Energie- en Klimaatagentschap) erkende energiedeskundige aan te stellen om het EPC van de woning op te stellen, je moet de energiescore van je huis (van A+ tot F) in alle advertenties weergeven. Heeft je huis een score van E of F, moet je in de publiciteit vermelden dat er een renovatieverplichting geldt.
Heb je al een EPC van een vorige overdracht, is de kans groot dat dit niet meer geldig is. Vanaf 2022 moet het EPC zijn opgemaakt in 2019 of later. Zo’n EPC is dan weer 10 jaar geldig tenzij de bestemming van het gebouw verandert of er een recenter EPC bestaat.
Laat je door deze EPC-verplichting niet uit het lood slaan. Je Credofin-adviseur helpt je met het aanvragen van dit document en contacteert een EPC-deskundige voor jou.
Informatie over de overstromingsgevoeligheid van het vastgoed
Een ander stuk interessante informatie is de watertoets die meer vertelt over het risico op overstroming. De informatie over overstromingsgevoeligheid (vaak aangeduid met een label A tot D) is verplicht voor elke advertentie en wordt ook meegenomen in de verkoopakte. Je vindt zelf al info op de website van de Vlaamse Overheid, maar je makelaar bij Credofin weet precies waar de watertoets op te vragen.
Postinterventiedossier (PID)
Een PID is verplicht bij de verkoop van een huis dat na mei 2001 werd gebouwd of gerenoveerd door een aannemer. In dat postinterventiedossier staan alle technische gegevens rond de structuren en materialen in het gebouw. Het is een dossier dat blijft bestaan zolang het gebouw bestaat. Bij de verkoop van de woning verhuist het PID gewoon mee. De overdracht staat dan ook in de verkoopakte. Heb je zo’n PID niet, ben je verplicht het te laten opmaken vóór de akte wordt verleden. Opnieuw iets waarbij Credofin je helpt.
Stedenbouwkundige informatie
Je bent als verkoper ook verplicht om potentiële kopers te informeren over stedenbouwkundige vergunningen, bouwovertredingen, voorkooprecht en verkavelingsvoorschriften. Het is informatie die Credofin opvraagt via het Vastgoedinformatieplatform. Zo’n document mag maximum 1 jaar oud zijn.
Informatie uit het Kadaster
Ook het kadastraal uittreksel bevat een schat aan informatie over de woning die je wil verkopen. Denk aan het perceelnummer, wie de eigenaar is, hoeveel vierkante meter de grond bestrijkt, hoeveel het kadastraal inkomen bedraagt enz. Het is informatie die je vastgoedmakelaar aanvraagt via de FOD Financiën.
Informatie over de erfgoedwaarde
Deze informatie vind je op de website Inventaris Onroerend Erfgoed van de Vlaamse Overheid. Je vastgoedmakelaar zal eveneens de nodige opzoekingen doen rond erfgoed, omdat het deel uitmaakt van het compromis tussen jou en de koper van je woning.


Er is een bod! Wat nu?

Je vastgoedmakelaar heeft een grondige markt- en prijsanalyse verricht, alle nodige documenten opgevraagd, de nodige juridische verplichtingen afgehandeld, advertenties geplaatst, marketingcampagnes gelanceerd, en heel wat huisbezoeken in goede banen geleid.
Het werk van je adviseur heeft geloond: je hebt 1 of meerdere biedingen ontvangen. Samen met Credofin bepaal je of je een bod aanvaardt en welk bod dat is. In sommige gevallen zal Credofin je aanraden om verder te onderhandelen. Opnieuw iets dat jij niet zelf moet doen: daarvoor heb je een professional aan je zijde!
Na die eerste officiële verkoopsdaad, het aanvaarden van het bod, wordt het compromis opgemaakt. Het is een “onderhandse verkoopovereenkomst”, die je makelaar voor jou voorbereidt. Het beschrijft de rechten en de plichten van zowel de koper als de verkoper, en wordt nadien overgenomen in de verkoopakte.
Eens het compromis door beide partijen is ondertekend, heb je maximum 4 maanden om de verkoopakte te laten verlijden. Je Credofin vastgoedmakelaar legt je het volledige proces duidelijk uit.

Neem contact op met Credofin


De verkoopakte: de deal is gesloten

De verkoopakte is een notariële akte en wordt, zoals de naam zelf zegt, opgemaakt door een notaris. De koper en de verkoper mogen dezelfde notaris inschakelen of elk een eigen notaris kiezen.
Na een grondig onderzoek zal de notaris het compromis in een authentieke akte gieten en koper en verkoper samenbrengen om de akte te laten verlijden. Dit wil zeggen dat de notaris de akte zal voorlezen en de koper en verkoper deze zullen ondertekenen.
Voor de notaris is de kous daarmee niet af. De volgende stop is het registreren van de akte op het registratiekantoor. Daarna wordt de akte ook bezorgd aan de organisatie die instaat voor de hypotheek.
Proficiat! Je huis heeft officieel een nieuwe eigenaar! Er ging heel wat administratie en geregel aan vooraf maar dankzij je vastgoedmakelaar heb je dit hoofdstuk in schoonheid afgesloten en ben je klaar voor het volgende.

Wist je dat Credofin je ook bijstaat als je een huis wil kopen?

Contact opnemen voor hypothecaire leningen en verzekeringen
Deze website gebruikt cookies om gegevens over uw gebruik van de website te verzamelen, te analyseren en te onthouden zodat wij u een betere surfervaring kunnen bieden
Akkoord Niet akkoord